Reportaż fotograficzny to nie jest „cykanie jak leci”
Wbrew temu, co może niektórym się wydawać, reportaż jest w fotografii jedną z najtrudniejszych form. Reportaż zdjęciowy, który od początku XX wieku gościł w czasopismach drukowanych, dziś najczęściej oglądamy w Internecie. Czemu jest taki trudny? Bo wymaga połączenia kilku bardzo ważnych umiejętności w tym samym czasie. Oprócz opanowania aspektów technicznych, które pozwalają robić fotografowi dobre zdjęcia, reportażysta musi umieć szybko komponować kadry, by stworzyły potem ciekawą historię. Musi umieć zauważać emocje i dynamikę zdarzeń tak, by zapisać w ułamkach sekund atmosferę, którą obserwuje.
Fotograf, który robi dobry reportaż zdjęciowy, musi umieć wcielić się w rolę kogoś nieoczywistego, obserwatora, który jest jednocześnie niewidzialny, ale ma swój jasno określony cel. Reportażysta potrafi obserwować z otwartością i wrażliwością, jaka rodzi się najczęściej w dojrzałych umysłach. Dlatego najlepsi i najbardziej nagradzani reportażyści, to fotografowie dojrzali, którzy wcześniej robili wiele lat mniej skomplikowane zdjęcia.
Zdjęcia reporterskie – temat i emocje
Reportaż zdjęciowy, obojętnie, czy robiony podczas jednego spotkania trwającego godzinę, czy wykonywane są np. podczas trzech tygodni, musi mieć swój zamysł, czyli temat. Fotograf, który robi reportaż, ma plan i wizję, co chce zdjęciami opowiedzieć. Skupia się na danej przestrzeni, przygotowuje się do opowiadania zdjęciami historii.
By opowiedzieć historię, chwytam kadry, które wyrażają emocje. Opowiadam, fotografując radość na twarzach, zamyślenie słuchającego, cierpienie wyrysowane na twarzy albo dynamikę ruchów. Zawsze to jest jakaś chwila zatrzymana w kadrze tak, by snuła opowieść.
Reportaż – moja ulubiona dziedzina fotografii
Uwielbiam robić reportaże. Gdy studiowałam fotografię, reportaż to był mój „konik”. Bardzo się angażowałam, by poprzez zdjęcia przekazywać jakieś historie, problemy, emocje. Pamiętam, że już wtedy nauka reportażu to był dla mnie bardzo emocjonujący czas. Czas, który mnie rozwijał i otwierał na ludzi. Do dziś reportaż najbardziej mnie fascynuje.
Jakie znaczenie ma dobry reportaż dla Twojego biznesu?
Każdy klient, który zamawia u mnie sesję reporterską wie, że decyduje się na wyjątkowe zdjęcia. Mój reportaż podczas wydarzeń biznesowych takich jak rozdawanie nagród, szkolenia, konferencje, wszelkiego rodzaju biznesowe eventy, pokazuje ludzkie emocje okiem cichego obserwatora. Jestem kimś, kto jest podczas robienia zdjęć niezauważalny. Zdjęcia robię tak, by osoby, które je potem oglądają, mogły poczuć się tak, jakby brały udział w tym wydarzeniu. Moje oczy wychwytują ulotne chwile, których bohaterowie zdjęć często nawet nie są świadomi. Potem oczywiście wybieram i poddaję obróbce najlepsze zdjęcia. Przecież wszystkim nam chodzi o to, by osoby zatrzymane przeze mnie w kadrze, wyglądały jak najkorzystniej. Taka obróbka ważna jest w komercyjnych zleceniach. Zdjęcia układam w całość, tworząc sekwencję zdarzeń, która nie jest przypadkowa. Oglądanie zdjęć w wybranej przeze mnie kolejności oddaje atmosferę wydarzenia. Bohaterowie moich zdjęć mogą wracać poprzez nie do chwil i emocji, które wówczas im towarzyszyły.
Z biznesowego punktu widzenia, taki reportaż ma na celu ukazać prawdziwych ludzi, w prawdziwych dla nich chwilach, co z pewnością wpływa na uwiarygodnienie wizerunku i firmy i ludzi, którzy ją tworzą.
Kilka ujęć ze Wschodniego Kongresu Gospodarczego: